fredag 18. november 2011

Digital danning


LK06 gir retningslinjer for bruk av digitale verkty i skulen. Søby, Erstad, Krumsvik
og Baltzersen definerer omgrepet digital kompetanse.
Er det skilnad i definisjonane deira, eller seier dei ein og same ting på ulike
måtar?
Kva meiner du omgrepet digital kompetanse må romme?


Det er nok et stort behov for å sette ord på hva som ligger bak uttrykket digital kompetanse. Akkurat for å presisere hva som blir forventet at man skal ha av kunnskap, og hva man skal kunne videreformidle til eleven. Det er fort gjort å bruke mange vanskelige ord på noe som igjen kan bli både tolket og feiltolket. Disse sier omtrent akkurat det samme, bare med litt forskjellige vinklinger og ord.

Uansett kor mange vanskelige ord og uttrykk man setter på dette, så kan man koke det ned til at vi som lærere skal gi eleven ei god digital danning. Og hva er nå det? :-)
Pc`n er i dag en vesentlig del av livet til de unge (og for så vidt "dei litt eldre unge"). Det er mange feller å gå i den digitale verden. Vi kan for eksempel nevne publisering av bilder ukritisk. Hva er fornuftig å dele med omverden av personlige opplysninger. Det skuler seg mange farer der ute. Akkurat som det er andre farer som lurer for de unge der ute i den store verden. Den 5. grunnleggende ferdigheten pålegger oss å integrere dette (LK06). Den skal ligge i verktøykassen vår som et verktøy som skal integreres som en naturlig del av de fagene som alt er i skolen. Vi har altså fått et nytt verktøy i verktøykassen vår som vi må lære oss å bruke. For så å lære elevene å bruke dette verktøyet. Det er i så måte likestilt med det å lese og skrive. I seg selv sier det at det er et meget tungtveiende mål. Personlig ser jeg at det blir veldig vanskelig å konkretisere dette. Vertfall hvor store krav som skal stilles på de forskjellige nivåene.
Tema jeg ser for meg må være med er: Lyd, bilde, tekstbehandling, regneark, sosialweb, presentasjoner og ikke minst en viss grunnleggende "systemforståelse" for hvordan en datamaskin og infrastrukturen rundt virker. Per i dag er det nok sosialweb som byr på den største utfordringen. Rett og slett fordi gapet mellom skole og fritid er så stort. Mange skoler tar avstand fra å ha noe med det å gjøre. Hvordan skal skolen da kunne lære dagens unge til å ferdes trygt på slike nettsted da?

2 kommentarer:

  1. Jeg husker at mobiltelefonen var et problem i min klasse på videregående midt på 90-tallet. Egentlig på samme nivået som de sosiale medier er i dag. Det vil nok gå seg til på sikt. Jeg tror at om 5-6 år, så ser vi tilbake på "nåtiden" med et smil, og at vi har overdramatisert en smule...

    SvarSlett
  2. Helge – Digital danning
    Du stiller i blogginnlegget spørsmålet ”Hva mener du begrepet digital kompetanse skal romme?” Det er et spørsmål som det ikke er så lett å svare på. Dette spørsmålet stilte jeg meg selv når jeg skulle skrive mitt blogginnlegg om digital kompetanse.

    Jeg fant fram til fire forskjellige definisjoner, og så på likheter og ulikheter mellom disse. Av disse fire var det ingen som jeg vil si er bedre enn de andre. Men alle inneholder elementer som jeg synes må være med i en definisjon på digital kompetanse. Disse elementene er ferdigheter, kunnskaper, holdninger, læring, mestring, metalæring, kreativitet og på en kritisk måte. I tillegg ville jeg ha hatt med dannelseselementet i form av digital danning. Her er jeg enig med deg, som mener at vi som lærere må gi eleven ei god digital danning. Men det er som du også sier at det er mange feller å gå i den digitale verden.

    SvarSlett