Fredag 29/10 - 30/10, var det duket for personalseminar for Borgund Videregåande Skole, ved Hotell Union i Geiranger. Planen var i utgangspunktet at Thomas Nordal skulle stå for det pedagogiske inneholdet på seminaret. Temaet skulle være "Klasseledelse - Lærerautoritet - Læringsutbytte". På grunn av sykdom kunne han ikke komme. Hanne Kostøl, som er kollega til Thomas Nordal skulle være hans vikar.
Men gikk det slik....? Nei
Fikk vi en god erstatning....? Ja
Trygve Ebbesvik og Audun Askim, fra Personalomsorg AS tok utfordringen på kort varsel, og med godt resultat. Om disse to kan man si følgende: Trygve Ebbesvik har vert prest i mange år, og Audun Askim er spesialpedagog, og har jobbet mange år i PPT og i Kriseteam.
Temutvikling: Motivasjon, inspirasjon og samarbeid om fag og elever
Dette var tema for seminaret, med ei litt anna vinkling enn det som man kunne ha ventet.
Spørsmål som innledningsvis ble stilt var:
Hvor skal dere i utviklingen?
Hva er det dere som tilsette skal realisere?
Hvordan gjøre hverandre god?
Hvordan kommuniserer dere?
Hva motiverer deg for utvikling i jobben din?
Det vart lagt vekt på hvordan man kunne gjøre hverandre bedre. Da må man bli bedre kjent med hverandre og kjenne til hverandres sterke sider, og "spille" på de. En undertone hele veien var positivitet og utvikling. Det ble brukt mange gode praktiske eksempler og historier, for å få oss til å reflektere rundt forskjellige problemstillinger. Lørdag var det krisehåndtering som stod på programmet. Noe vi som lærere før eller siden kan komme bort i.
Så til det store spørsmålet som var min oppgave med dette Blogg inlegget. Altså koblingen mellom DKL og dette personalseminaret. Bruken av IKT opp imot temaene vi jobbet med på seminaret. Mange av de koblingene jeg har vert innom blir veldi søkte. Som for eksempel at man kunne ha gjort notater digitalt, eller tatt bilder og filmsnutter. Kanskje også fått tilgang på de powerpoint presentasjonene som ble brukt? Temaet for hele seminaret var på et mellom menneskelig plan. Kanskje er vi her innom et tema som gjør seg best å behandle på et mellom mennesklig nivå? Man må ha en pedagogisk merverdi for å "forsvare" bruken av digitale verktøy (les: pc)
Dersom man ellers skal se dette oppimot tema for samlingen jeg gikk glipp av, så var noe av temaet, "vurdering". Her ser jeg en kobling mot det vi hadde som tema på personalseminaret. Nemmelig kommunikasjon. Når vi som lærere skal kommunisere munntlige tilbakemeldinger til eleven, må vi være tydelige og presise, og forkusere på det postive.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar