onsdag 27. oktober 2010

Læreren og IKT -øving 4

       Etter å ha jobbet i den videregående skolen siden 2001, så kjente jeg meg godt igjen i artikkelen i Aftenposten. Den beskriver igrunn godt hverdagen til læreren i tiden etter 2000. For noen skoler er kanskje dette situasjonen i dag også. Heldigvis er vertfall vi kommet mye lenger enn dette i dag. Vi hadde mange av de lærerne som strittet imot bruken av IKT i undervisaningen. I dag er den en betydelig del av undervisningen. Problemstillingene for vår del ligger på andre plan enn dette i dag.
       Og hvilken rolle har egentlig læreren når det gjelder å integrere IKT i undervisninga? For vår del, så vil jeg absolutt tør å påstå (sitat: Kjell Kjellen Bigset) at læreren har innflytelse. Da med tanke på hvilke programvare som er naturlig å bruke i de spesifikke fagene. Noen programmer er på mange måter styrt av leverandører av utstyr vi bruker. Alle lærere får sine bærbare pcèr installert med en gitt grunnpakke av programvare, som gjør læreren i stand til å gjennomføre de pålagte oppgavene. Da både administrativt og pedagogisk. Siden vi er en yrkesskole, så vil fagspesifikke programmer variere mye fra avdeling til avdeling. Det er også et spørsmål om kostnader til programvare på avdelingene. Dette var i mange år et stridstema. Grupperinger av lærere ville bruke programvare med dyre lisenser. Hvordan den enkelte lærer bruker programmene på i undervisningen har den enkelte relativt stor handlingsfrihet. Da spesielt med tanke på pedagogisk handlingsfrihet. Det har gått fra at ledelsen måtte "presses" til å satse på IKT , av entusiastiske lærere, til at vi i dag som lærere blir pålagt å bruke IKT i vesentlig grad. "Onde tunger" vil ha det til at vi blir målt i hvor mye vi produserer og legger ut i Fronter. Hva som er det reelle innholdet blir det sett mindre på. Altså kvantitet fremfor kvalitet. Dette er på ingen måte en påstand som kan forsvarlig dokumenteres. Ser man det fra en litt annen vinkel, så kan man si at vi lærere har stor handlingsfrihet i hvordan vi bruker de digitale verktøyene i undervisningen. Vi har heldigvis kommet meget langt på dette området. Utfordringen vår er:
Bruker vi IKT på en pedagogisk fornuftig måte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar