onsdag 15. februar 2012

Prosjektarbeid

I leksjonen prosjektarbeid ble denne "problemformuleringstrakten", nevnt som et verktøy  for å avgrense problemstilling og produktmål. Dette skulle vi bruke i øvingsoppgave tilhørende denne leksjonen. Som vanlig i et blogginlegg :-)
For ordens skyld, så er bildet i dette innlegget "lånt" fra denne leksjonen. Kunne nok ha skrevet en del om hvor vidt det er riktig av meg bruke denne figuren. Opphavsrett: Se underkant av bildet.
Så til poenget (rettere sagt oppgaven).
Jeg vil forsøke å ta i bruk denne "problemtrakten", for å komme frem til et produktmål. Så jeg ser for meg at jeg skal ta i bruk photostory i et prosjektarbeid. Så hvordan går jeg frem? Kun photostory blir veldig stort. Her må vi presse ned gjennom trakten. Så her må det avgrenses.

Målgruppe: VG2 Elenergi
Tema: Brannalarm
Formål: Bruke photostory i undervisningen i prosjektarbeid.
Vi er nå kommet ned til neste nivå, som er problemstilling.
Hvordan øke innlæringen ved bruk av photostory?
Produktmål: En Photostoryfilm kan øke innlæringen i temaet brannalarm i en VG2 Elenergi klasse.

3 kommentarer:

  1. Fin "traktering". Her har du fått til en avgrensing som er relistisk med tanke på eventuell gjennomføring, og "produktet" kan måles.

    SvarSlett
  2. Fint at du har lagt ved bilete av trakta. Eg føler den fungerer som eit godt hjelpemiddel til å kome på ei problemstilling, avgrense den og til slutt eit produktmål. Likevel så vil eg seie at det å formulere gode og konkrete problemstillingar og kunne måle eit produkt er ikkje like lett. Det trengs trening og tid til dette. Eg trur det er viktig at ein tenker godt over at produktet må kunne målast og då må ein ha kriterier for dette.

    SvarSlett
  3. Synest du klarte å laga et bra produktmål utifra "brannalarm", leste nettopp litt om photo story og det hørres ut som ein morsom oppgave for elevene med potensielt mange morsomme resultater.

    Eg e enig med Susanne om at å "pressa igjennom" ein god problemstilling og produktmål kan vær vanskelig, eg blir lett satt fast på problemstillinger og har funne ut at det som funke best for meg e å "ikkje tenka" på problemstillingen men heller alt rundt.

    SvarSlett