torsdag 16. februar 2012

Podcast og Facebook

Gruppen vår har nå gjennomført første arbeidskrav 1. Lydproduksjon. Vi skulle produsere en podcast. http://dkl-104-radio.posterous.com/   Vi gjorde oss noen erfaringer underveis. Vi samarbeidet hele tiden via en hemmelig Facebook gruppe. Noe som fungerte meget bra. Langt bedre enn om vi skulle ha kommunisert via Fronter. Beskjeder og aktuelle nettresurser ble delt på en meget enkel og sømløs måte. Så her bør vi ta tak i de positive egenskapene til Facebook og utnytte de for de de er verdt. Det gir oss også muligheten til å vise elevene i praksis hvordan man tar tak i problemstillingen rundt blant annet personvern. De aller fleste elevene på videregående hvor jeg jobber har Facebook, og er likevel pålogget gjennom hele dagen. Til mange læreres "forbannelse". Veldig mange av de som er største motstanderne av Facebook er heller ikke registrerte brukere der, og er veldig farget av andre "likesinnede" sin negative holdning til fenomenet Facebook. Nei, la oss ta tak i dette fenomenet og bruke det på en slik måte at vi utnytter de positive egenskapene og oppdrar ungdommen i digital dannelse samtidig. De negative kreftene har fått virke for lenge.

2 kommentarer:

  1. Amen! (eller 'nuff said, som Facegenerasjonen kanskje ville uttrykt det)

    SvarSlett
  2. Denne uken var jeg på et 3-dagers Its learning seminar i Bergen. En av foredragsholderne der var Elisabeth Staksrud, forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved universitetet i Oslo. Et av temaene hun addreserte her var nettopp hvordan elevene skal bli flinkere på personvern når det der på de digitale sosiale arenaene som Facebook.

    Hun mente at man i skolen setter for strenge restriksjoner når elevene er på nett. Lærerne er hele tiden redde for at elevene ikke for med seg hva som blir undervist når de også samtidig er inne på steder som facebook. Hun mente at en av skolens viktigste rolle i tiden fremover vil bestå i å la elevene gå ut som gode og moralske nettbrukere. Når elevene kommer ut i den virkelige verden må de kunne det å kombinere disse to verdenene. Hvis ikke de gjør det, vil de få problemer i arbeidslive mener Staksrud.

    Derfor er jeg enig med dere i at man bør etter hvert la steder som facebook bli en del av undervisningen og bruke det sosiale nettstedet for det det er verdt. Ikke la det bli en negativ faktor i skolehverdagen, men snu det til en del av læringsprosessen til elevene.

    SvarSlett