Dette er en blogg som er opprettet i forbindelse med DKL studiet ved Høgskolen i Volda.
fredag 30. september 2011
Skolekultur
"Kultur gir rammene - mulighetene, men også begrensningene - for pedagogisk arbeid." (Grøterud, M. og Nilsen, B. S (2001): 184). En kultur kan være utviklingsorientert, men den kan også vise motstand til endring. Om den generelle oppfatningen på en skole er at "det som fungerer greit, trenger vi ikke forandre på", vil det være vanskelig å komme med nye forslag til hvordan vi kan utvikle oss. Derimot vil det være enklere å forbedre læringsarbeidet vårt, dersom vi har en skolekultur som er åpen for å prøve ut nye metoder.
"Endring av skolekultur er ingen enkel prosess. Når "kodebryterne" tar initiativ, kommer "kodebevarene" på banen, og ofte har de sterke kort på hånden: De har vanene, rutinene og tradisjonen på sin side." (Grøterud, M. og Nilsen, B. S. 2001: 184) Det kan være vanskelig å gjøre endringer i en skolekultur. Det er dette krabbene i bøtten skal symbolisere. Dersom du som nyansatt i en skole ser behov for endringer og vil prøve ut dette i undervisning kan det være veldig vanskelig å gjennomføre fordi de andre ikke ser samme behovet som du, og dermed motsette seg endringene du foreslår. Her har vi parallellen til krabbene i bøtta. Dersom en av krabbene vil “opp til overflata”, så vil de andre krabbene effektivt dra deg ned igjen.
Bildet av bussen har også en symbolverdi. Det er like vanskelig å gjøre endringer i skolekulturen, som det er å bytte hjul på en buss i fart. Endring kan være vanskelig å få til i hverdagen, når alt går i ett. Noen velger gjerne kjente, trygge måter å arbeide på, fremfor å velge en ny arbeidsmetode som kan ta mer tid og skape mer kaos for læreren i “innkjøringsfasen”.
PILOT prosjektet
Prosjektets målsetting har vært: "Å få deltakende skoler til å utvikle de pedagogiske og organisatoriske muligheter bruk av IKT i opplæringen åpner for, og utvikle og spre ny kunnskap om dette."
http://www.ituarkiv.no/Prosjekter/t1001943024_4.html
I et blogginnlegg fra Lillegården kompetansesenter beskrives noe av problemstillingen. Her har vi også en del generell informasjon om skolekultur og utfordringer vi kan møte.
http://lillegarden.wordpress.com/2011/02/21/laererroller-og-skolekultur/
Skrevet av:Helge Solevåg og Mariann Våge Strømsnes
Bildene er tatt fra forelesningen 30/9 2011 (opphav utover dette er ukjent)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar