lørdag 8. oktober 2011

Lærernes digitale skoledag




Artikkelen til Kjell Atle Halvorsen, som er førstelektor ved NTNU (program for lærerutdanning, hadde en kronikk i Adressa 15.12.2010. http://www.adressa.no/meninger/article1563958.ece
Den hadde tittelen: "lærerne prater og elevene surfer". Du kan nå med fordel lese denne artikkelen før du fortsetter å lese mitt innlegg.
Jeg har nå jobbet i videregående skole siden 2001. Siden den gangen har det vert en gedigen utvikling i skolen. Fra at vi den gangen hadde egne datarom med stasjonære maskiner, som hadde timeplanfestet bruk, eller de kunne bookes til de timene man trengte rommet. Den gangen hadde vi en ADSL linje som var mindre enn det vi i dag har hjemme. Unødvendig å fortelle at dette ble problematisk. Kort sagt mange lærere som var veldig frustrerte over situasjonen.
Hopper vi nå frem til da kunnskapsløftet ble innført, så kom også elev-pc`n inn i skolen. Og selvfølgelig en pc til hver av lærerne. Da uten at ADSL linjen ble nevneverdig oppgradert. Det ble et mareritt år innen IKT bruk på vår skole. Selvfølgelig skulle alle bruke Fronter og alt av fravær skulle føres direkte via nettet (Først Fronter, så Skolearena).
I dag er situasjonen litt annen. Alle har pc, og vi har en upåklagelig nettilgang. Nettverket på skolen er godt dimensjonert med fiberoptiske kabler både internt og ut i den store verden. Er alt fryd og gammen? Nei, det er da ikke det. Skolen har fått andre problemer. Mange har utpekt Facebook til den store synderen. Nå er det utvilsomt en "tidstyv" i klasserommet. Men er det egentlig hovedproblemet? Mange har siste årene gått inn for å stenge ute Facebook fra skolens nettverk. Teknisk sett en enkel sak, men løser det noe som helst? "Alle" har mobiler med internett tilkobling, og det går sport i å komme seg forbi sperringene via andre proxyservere, som i neste omgang drar mye annen dritt inn i nettet på skolen.
Det er her denne artikkelen til Kjell Atle Halvorsen har mange sannhetens ord i seg. Stikkordet er kunnskap. Mange lærere har meget dårlig kunnskap om bruk av IKT i skolen. Det er på mange måter en skandale at det ikke er bedre prioritert i lærerutdanningen. DKL burde være en obligatorisk del av lærerutdanningen, i steden for "valgfag" og ekstrautdanning for spesielt interesserte. -Slike som meg... Lærerne må ta tilbake den digitale makten i klasserommet!! For å oppnå dette må de øke sin kunnskap. Denne kunnskapen må settes i system, for å kunne øke lærerens digitale ferdigheter. I mange tilfeller blir lærere lurt trill rundt i den digitale verden. På vår skole har vi på mange måter kommet langt i denne prosessen, men det er takket være at de fleste lærere (på vår avdeling) har hatt en genuin interesse for å få dette til, og ikke en systematisk opplæring fra skolens side. Enkelte avdelinger henger nok litt etter i dette arbeidet. (Uten at jeg har spesielt stor dekning for en slik påstand)
Skal lærerne ta tilbake den digitale makten i klasserommet, så må de ha kunnskap. Kunnskap = Makt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar