søndag 18. mars 2012

Kortfilmen "Fokus"

Samling 2, 15 og 16 mars var det videoproduksjon som stod på programmet. Der gikk vi gjennom hele prosessen med å produsere en film. Mye mere omfattende enn det jeg hadde forestilt meg, men meget interessant! To dager + noen timer med etterarbeid på 1.minutt film er da ikke så ille... :-)

 Så noen ord om selve produksjonen av filmen. Vi tok på mange måter denne gjennomkjøringen som en læreprosess mot oppgave A3. Så derfor ble gruppen tidlig enig om å kjøre på, og heller gjøre noen feil vi kan lære av enn å ikke komme igjennom hele prosjektet. Det gjorde vi.
Vi brukte mitt nyinnkjøpte Nikon D5100. Pakket det ut samme kveld som vi startet. Til redigering brukte vi VideoPad Editor. Et enkelt og greit program. Som nesten gjorde jobben. Sluttresultatet derimot ble jeg ikke  imponert over. Kvaliteten på videoen ble betraktelig dårligere enn forventet. Resultatet du ser her er en .avi fil med en oppløsning på 854x480. (Originalen er 1280x720p). Den ferdige filmen på 1.minutt havnet på 72MB. Noen som har et godt forslag til hvor "feilen" kan ligge? Har brukt programmer som Pinnacle DV studio og det meget enkle programmet MovieMaker, med bedre kvalitet på sluttresultatet.
Lydeffektene i filmen har vi lastet ned fra Freesound. De passet kanskje ikke 100%.
Når alt dette er sagt, og tatt i betraktning at dette er den første videoproduksjonen vår, så er jeg fornøyd med resultatet. Vi kommer sterkere tilbake i oppgave A3 :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar