søndag 21. november 2010

Didaktisk bruk av regneark

Oppgavetekst: Tenk på fagene du har på skolen. For hvert av fagene skal du tenke på korleis regneark kan være nyttig. Sett opp ei liste over fagene, og start med det faget der regneark kan være mest til nytte.

Svar: Nå har ikke jeg er i dag noen faste fag jeg underviser i,så tar noen eksempler på generelt grunnlag. Bruker vanligvis å ta timer i Data og Elektronikk på alle tre trinnene. VG1 - VG3. Der temaene vanligvis er antenneanlegg, alarmanlegg, LF-forsterkere og en del andre tema knyttet til elektronikk.
Tar vi først utgangspunkt i for eksempel antenneanlegg, så har jeg brukt excell/calc i undervisningen til dette. Det skal der settes opp det som kalles et dB budsjett. Det er kort sagt en oversikt over hvordan signalnivåene er i et antenneanlegg, etter hvert som signalene sprer seg utover i anlegget. Dette settes opp i tabellform, der de aktive komponentene som forsterkere, blir + i budsjettet, og passive komponenter som kabler, splittere og endekontakter blir - (minus) i budsjettet. Dette er dokumentasjon som skal følge et ferdig montert anlegg. Disse utregningene kan med fordel settes inn i et regneark. Elevene har stort sett ikke hatt noe problem med å utføre denne oppgaven. Til tider har det vert nødvendig å ta en gjennomgang på hvordan man lager formler egnet til formålet. Normalt kun summering. Til dette har det ikke vert brukt noen grafisk fremstilling, men det kan være en mulighet å sette opp en grafisk fremstilling av spredningene i verdier ut av alle endekontakter, og vise hvordan nivåene er i forhold til de gitte kravene for anlegget.
Eksempel i Google docs

Det skal også i mange fag lages delelister av forskjellige slag. Her ser jeg også det som en stor fordel å bruke regneark. Summere antall komponenter, priser med og uten MVA og antall timer som er brukt på jobben.
I praksis blir dette gjort på nettsidene til leverandørene. Der finnes en eksportfunksjon til xls filer, slik at eleven kan bearbeide listen i excell, eller annet regneark.
Dersom man her skal bruke dette på VG2 og VG3 som skal ut som lærlinger, så kan det være aktuelt å legge inn litt enkel bedriftsøkonomi. Der en kan få en grafisk framstilling av økonomien i et enkelt arbeidsoppdrag. For eksempel med et kakediagram. Det er nok mange som får seg noen aha opplevelser her.


Så noen praktiske momenter/problemer som man kan komme utfor i undervisningen med regneark. I praksis har elevene forskjellige programmer på sine pcèr. Som standard på alle elev maskiner ligger Open Office, men av en eller annen grunn ble det også lagt til en 60 dagers versjon av Microsoft Office. Som siste tiden har sluttet å virke.
Noen har også Mac. Prinsippene er i grove trekk like, men man finner de forskjellige funksjonene på ulike plasser. Google docs er det få eller ingen som bruker, vertfall i de timene jeg har hatt.

Lærer elevene seg prinsippene for bruk av regneark, så er terskelen mellom plattformene lav.
Jeg tror også regneark kan hjelpe noen elever til å forstå matte. En stor tabell med mange tall, kan virke veldig rotete på enkelte. Ved å sette denne tabellen inn i en grafisk framstilling, kan dette bli enklere å forstå.
Har det da en pedagogisk merverdi? JA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar